Vælg en side
Del artiklen på:

De fleste har prøvet at være til et foredrag eller et forretningsoplæg, og er blevet slemt skuffet af en dårlig oplægsholder. Der er mange faldgruber. At mumle, sige “øhm” og at være ustruktureret er klassiske eksempler. Et andet typisk problem er dårlig brug af PowerPoint. Få ting har ødelagt så mange præsentationer som uhensigtsmæssig brug af slideshows. Her er 5 forslag til, hvordan du får succes med PowerPoint.

1. Brug kun PowerPoint hvis det tjener et formål.

Mange bruger PowerPoint fordi det er blevet en norm, og ikke fordi det er et ideelt værktøj til deres præsentation. PowerPoint er desuden appellerende fordi det er nemt at få slideshows til at se professionelle ud. Det føles sikkert, men ligesom strudsen der gemmer hovedet, er det en falsk sikkerhed. Et flot slideshow garanterer ikke en god præsentation. Lytteren kommer for at se dig, ikke dit slideshow.

Brug kun PowerPoint når det forbedrer dit publikums oplevelse. Brug det aldrig fordi det er nemt, eller fordi andre gør det. For at vide om PowerPoint er det rette værktøj for dig, skal du være klar over, hvilke andre muligheder der er.

2. Kend alternativerne

At bruge PowerPoint til enhver præsentation, er som at bruge en hammer til at løse ethvert problem på et værksted.

Overvej hvordan du ville lave præsentationen, hvis PowerPoint ikke fandtes. Hvilke andre muligheder er der? Tjener nogle af dem dit publikum bedre end et slideshow? Hvis du inddrager publikum meget i din præsentation, kan en flipchart være passende, da den giver mulighed for at skrive deltagernes respons ned. Hvis din præsentation er så kort, at du kan huske, hvad du skal sige, er det ofte mere effektivt at gøre det uden et slideshow.

3. Vent med slideshowet

De fleste laver slideshowet, mens de udarbejder selve præsentationen. Det giver slideshowet en dominerende rolle: Det bliver præsentationens udgangspunkt.

Start i stedet med budskabet. Hvad vil du sige? Vælg dit budskab, lav en disposition, og beslut hvordan du vil forklare dine idéer. Når du har gjort det, er du rustet til at vurdere, hvilke muligheder der tjener dit formål bedst.

Hvad bruger du mest tid på, når du udarbejder en præsentation? De fleste bruger lang tid på slideshowet, og lidt (eller ingen) tid på at øve leveringen. Det burde være omvendt. PowerPoint er et godt redskab, men det er ikke en erstatning for en velforberedt præsentation. Du skaber selv forbindelsen til din lytter.

4. Begræns antallet af ord

For meget tekst på dine slides distraherer publikum. Folk begynder at læse dine slides, i stedet for at lytte til hvad du siger. Du er vigtigere end dit slideshow, så sørg for at fokus er på dig.

En stor mængde tekst frister dig desuden til at læse op fra dit slideshow. Lytteren er kommet for at høre dig fortælle. Oplæsning fra dit slideshow er tegn på manglende forberedelse og manglende respekt for lytteren. Hvis du vil skrive i stedet for at snakke, er det mere passende at skrive et memo, et brev eller en artikel.

Begræns antallet af ord på dine slides. Vælg de ord, der hjælper lytteren til at forstå og huske budskabet. Eller endnu bedre: Brug billeder og grafer, der underbygger dine pointer. Billeder er nemmere at huske end ord, de er gode til at fange lytterens interesse, og du undgår at begrænse dig til bestemte formuleringer, du har brugt i dit slideshow.

5. Se publikum i øjnene

Et flot slideshow er en god ting, men det er ikke en undskyldning for selv at stå og se på det. Mange talere kommer til at vende ryggen til publikum, for at se på deres slides. Det bryder kontakten til publikum, og det kan ødelægge en ellers god præsentation. Se dine tilhørere i øjnene. Her er tre eksempler på hvordan du kan undgå at vende publikum ryggen:

  • Reducer mængden af tekst.
  • Vær velforberedt. Jo mere du kan huske selv, jo mindre er du nødt til at gemme dig bag dit slideshow.
  • Placer din laptop foran dig, så du kan se dine slides uden at vende ryggen til lytterne.

Det er ikke kriminelt at kigge på sine slides. Som Kathrine sagde i Matador: Med måde er nu alting godt. Men hvis du bruger mere end 5% af tiden på at se på dine slides i stedet for at se dit publikum i øjnene, bør du overveje om PowerPoint hjælper dig eller hæmmer dig.

Dette er et gæsteindlæg af Christian Staal. Du kan læse mere om Christian, og booke hans spændende foredrag på eventzonen.dk.

Del artiklen på: