Vælg en side
Del artiklen på:

Når der skal holdes en fest, er det typisk inviteret en masse mennesker, der skal være med til at fejre dig på den ene eller den anden måde. Uanset om der er tale om et brag af en fest, eller det er en af de mere rolige af slagsen, vil folk typisk søge efter et sted at sidde – enten for at kunne spise, drikke eller hvile benene efter en hurtig svingom.

En fest er typisk ensbetydende med hyggeligt samvær og fællesskab, hvor der skabes nye relationer, og gamle relationer genopfriskes. Vil du skabe det bedste udgangspunkt for, at dine gæster får en hyggelig aften, kan det være en fordel med en bordplan. Dette er tilfældet for mange forskellige typer af fester.

I dette indlæg kommer vi med gode råd og idéer til, hvordan du bedst muligt griber en bordplan an. For nogen kan det nemlig synes en smule uoverskueligt at komme i gang. Vi giver dig alle de tips og tricks, du skal kende, inden du går i gang med den helt store bordplan til din fest.

Hvorfor og hvornår er det vigtigt med en bordplan til din fest?

Inden vi deler ud af alle vores gode idéer (hvis vi selv skal sige det), vil vi først slå et slag for, hvorfor det er en fordel at lave en bordplan til din fest, og hvornår det især er nærmest uundgåeligt at holde en fest uden en bordplan.

En bordplan er en oversigt over, hvor dine gæster skal sidde til din fest. Med en bordplan bestemmer du, hvem der skal sidde ved siden af hinanden, og hvem der ikke skal sidde ved siden af hinanden. Det bliver dig, der styrer slagets gang fra start med en god bordplan.

En bordplan er ikke et nyt fænomen. Det er meget almindeligt, at der til langt de fleste fester er sørget for en bordplan. Det gælder især de lidt større fester af slagsen, hvor der kommer mange forskellige mennesker fra din omgangskreds. Det kan være alt fra familie, venner, naboer, kolleger, og hvad der ellers måtte være af mennesker i dit liv.

Når du vælger at samle så mange forskellige mennesker til en fest, er der ikke særlig stor sandsynlighed for, at alle gæsterne kender hinanden. Disse mange forskellige mennesker skal helst samles på en god måde, hvor der ikke er nogen, der føler sig uden for eller alene. Samtidig er der også mange, der foretrækker at blande sine gæster lidt sammen, så dine gæster ikke sidder inddelt efter, om de er familie, venner, naboer eller kolleger.

For mange handler en bordplan om at finde en balance imellem at blande folk sammen, men stadig placere dem sammen med noget genkendeligt. Det er denne balance, der nogle gange gør det svært at lave en bordplan. Det behøver dog langt fra at være et umuligt projekt. Det kan sagtens lade sig gøre, hvis du lægger lidt tid og kræfter i det. Det er desværre sjældent noget, du får overstået på en time.

Nu lovede vi, at vi også ville komme ind på, hvornår det er oplagt at lave en bordplan. En bordplan er selvfølgelig oplagt, når du gerne vil have fuld kontrol over, hvor dine gæster sidder til din fest. Det kan være med til at skabe en bedre stemning, der spreder sig ud igennem hele festlokalet.

En bordplan er især relevant, hvis du har nogle gæster, der måske ikke fungerer så godt sammen. Der kan det være en fordel med en bordplan, hvor du kan sørge for, at de to, eller hvor mange det nu måtte være, i hvert fald ikke sidder i nærheden af hinanden. Dette er en af de lidt mere kedelige grunde til, hvorfor en bordplan kan være en fordel til din fest.

En af de lidt sjovere grunde til at lave en bordplan er, hvis du har flere af dine gæster, som er fantastiske humørspredere. Ved at lave en bordplan kan du sørge for, at dine stemningsfulde gæster kan være med til at sprede stemning til hele festen, i stedet for at de for eksempel er samlet ved det samme bord.

Kort sagt kan der være mange gode grunde til at lave en bordplan. Du skal blot bestemme dig for, om det er relevant med en bordplan til din fest. Kan du se fordelene ved at få lavet en bordplan til din fest, er det bare med at komme i gang. Men bare rolig – vi skal nok hjælpe dig godt på vej.

Før du går i gang med din bordplan

Inden du kommer alt for godt i gang med din bordplan, er der flere ting, du skal have på plads inden. Først og fremmest skal du have styr på, hvor mange og hvem der kommer til din fest. Det kan derfor være en fordel at vente med at gå i gang med din bordplan, indtil alle dine gæster har meldt tilbage, om de kommer eller ej.

Når du har styr på dine gæster, skal du have styr på din bordopsætning. Bordopsætningen afhænger i høj grad af det lokale, du skal holde festlighederne i. Det kan derfor være en fordel at tage ud i festlokalerne og få et overblik over, hvad der kan lade sig gøre.

Derudover skal du også finde ud af, hvilke typer af borde du har til rådighed. Der kan være stor forskel på, om der er mulighed for firkantede borde, runde borde eller begge dele. Har du mulighed for begge dele, skal du finde ud af, hvilke typer af borde der passer bedst til dine festligheder og til rummets størrelse.

Vælger du runde borde, er der ikke så forfærdelig mange muligheder, når det kommer til bordopstilling. De er nu en gang, som de er. Vælger du i stedet firkantede borde, har du mulighed for forskellige bordopsætninger. Du kan for eksempel lave hestesko, E-formet, vifteformet, langborde og så videre. Mulighederne er mange. Dette viser blot, hvor vigtigt det er at have bordopsætningen på plads, inden du går i gang med din bordplan.

Når du har dine gæster og bordopstillingen på plads, er du ved at nå et punkt, hvor du så småt kan begynde at gå i gang med din bordplan.

Bordplan til bryllup

Skal du lave en bordplan til et bryllup, er der flere ting, du skal være opmærksom på, inden du går i gang. Er bryllup er typisk en fest med en del gæster. Derudover er det mange forskellige typer af gæster, da det er familie, venner, kolleger og så videre fra både brudens og brudgommens side. Der vil derfor være mange mennesker, der overhovedet ikke kender hinanden.

Når du skal lave en bordplan til et bryllup, er det med at holde tungen lige i munden. Det kan være lidt af en udfordring at få bordplanen til et bryllup til at gå op i en højere enhed. Det kan dog sagtens lade sig gøre, hvis du lægger lidt kræfter i.

Først og fremmest er der nogle traditionelle kutymer for en bordplan til et bryllup. Det er dog ikke nogen, du absolut skal følge. Husk på, at det er dit bryllup, og det er dig, der har det sidste ord. Om du vælger at følge kutymen eller ej, det er helt op til dig.

Ved en bordplan til et bryllup er det ofte brudeparret, der er i fokus. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse. Du placerer bruden på brudgommens højre side. Til højre for bruden sidder brudens far, hvorefter gommens mor er placeret. Til venstre for brudgommen sidder brudens mor, hvorefter gommens far er placeret. Du kan selvfølgelig også spejlvende det.

Dette er den traditionelle bordplan, hvor gæsterne er placeret efter rang. De resterende gæster vil også blive placeret efter rang. Det betyder, at den nærmeste familie sidder tættest på brudeparret. Det betyder at venner, naboer og kolleger typisk vil sidde længst væk fra brudeparret.

Dette er den meget traditionelle tilgang til at lave en bordplan til et bryllup. Det er dog langt de færreste, der vælger at bygge deres bryllupsbordplan nær så traditionelt op. Du kan vælge at gå all in på traditioner og kutymer, tage nogle af traditionerne med eller lave det helt anderledes. Igen det er fuldstændig op til dig, hvordan du vælger at gribe din bryllupsbordplan an.

Bordplan til konfirmation

Skal du holde en konfirmationsfest, vil det typisk være med faste siddeplaner. Det betyder, at du også her skal have lavet en bordplan over, hvor dine gæster skal sidde. Når du skal holde en konfirmation, kan der være andre traditionelle kutymer for, hvordan du skal placere dine gæster til festlighederne sammenlignet med bryllupsbordplanen.

Vil du have en traditionel bordplan til konfirmationen, er der en bestemt opsætning, du skal gå efter. Det er selvfølgelig konfirmanden, der skal være i fokus. Derudover vil man typisk have det sådan, at konfirmanden kan se ud over alle gæsterne. Det vil typisk være den tætteste familie, der sidder nærmest konfirmanden.

Ved konfirmandens højre side vil faren typisk sidde. Efter faren vil konfirmandens kvindelige fadder være placeret, hvorefter en af konfirmandens søskende vil være placeret. På venstre side af konfirmanden vil moren være placeret, hvorefter konfirmandens mandlige fadder vil være placeret – eventuelt efterfulgt af en søskende til konfirmanden.

Der kan være variationer i den traditionelle bordplan til konfirmationen. Det er ikke alle, der har en kvindelig og mandlig fadder. Derudover er der mange, der vælger at have bedsteforældrene forholdsvis tæt på konfirmanden, da dette jo også ofte er forholdsvis tæt familie. Bordplanen til en konfirmation kan derfor variere en smule.

Når du skal holde en konfirmation, vil der typisk være en del børn. Det kan være konfirmandens søskende, fætre, kusiner og andre børn til venner og lignende af familien. Kommer der mange børn til konfirmationen, kan det være en fordel at placere dem sammen. På den måde kan de bedre mingle med hinanden og løbe ud at lege, hvis de har lyst til det imellem retterne.

Bordplan til barnedåb

Når du skal holde en barnedåb, er det meget forskelligt, hvordan man griber bordplanen an. En barnedåbsbordplan afhænger typisk af, hvad det er for en type barnedåb, hvor den holdes, og hvor mange gæster der kommer til barnedåben.

Når det kommer til typen af barnedåb, kan bordplanen til barnedåben variere, alt efter om det er en formel barnedåb, eller det er en mere afslappet barnedåb. Er det en afslappet barnedåb, er der mange, der vælger at skippe barnedåbsbordplanen og lade gæsterne sætte sig, hvor de har lyst. Er det en mere formel fest, er det oplagt at lave en bordplan til barnedåben.

Skal du holde barnedåben i haven, i stuen eller et andet hjemligt sted, er der igen mange, der vælger at droppe bordplanen til barnedåben. Det kan virke mere naturligt, at dine gæster kan mingle lidt rundt og sætte sig, hvor de har lyst. Skal du i stedet holde barnedåben i et forsamlingshus eller et andet festlokale, kan det være en fordel med en barnedåbsbordplan. Det vil for langt de fleste virke mest naturligt, når de kommer til et nyt sted, at der er sørget for en bordplan til barnedåben, så der ikke er tvivl om, hvor de skal sidde.

Vi er nu kommet til antallet af gæster. Et generelt råd vil være, at jo flere gæster du har inviteret til festlighederne, jo mere vil en bordplan til barnedåben være på sin plads. Hvis du vælger at holde en mindre barnedåb, hvor det er mere intimt, vil en bordplan til barnedåben i mange tilfælde være unødvendig. Gæsterne vil nemlig sidde forholdsvis tæt på hinanden, og langt de fleste vil derfor kunne snakke sammen på kryds og tværs.

Dette er blot nogle generelle observationer af, hvad der typisk tages udgangspunkt i, når der skal holdes en barnedåb. Når du skal fejre den lille ny, er det helt op til dig, om du synes, det er på sin plads med en bordplan til barnedåben eller ej.

Har du bestemt dig for, at du vil have en bordplan til barnedåben, er der flere måder, du kan gribe det an på. Ønsker du at gå traditionelt til værks, er det kutyme, at gudmoren, gudfaren og fadderne er placeret tæt på forældrene til barnet, der skal døbes.

Ønsker du ikke at gå traditionelt til værks, når du skal lave en bordplan til barnedåben, kan du blande alle dine gæster sammen, fuldstændig som du lyster. Det kan dog være en god idé at placere gæster sammen, som, du ved, har noget til fælles, som de kan snakke om.

Bordplan til fødselsdag

Skal du holde en fødselsdag, er det igen meget forskelligt, om det er nødvendigt med en bordplan eller ej. Du kan egentlig gribe det lidt an på samme måde som ved barnedåben, i forhold til om du skal begive dig ud i en bordplan eller droppe det. Det vil dog altid være op til dig, om du synes, det er på sin plads med en bordplan til fødselsdagen eller ej.

Synes du, at en bordplan til fødselsdagen vil være den perfekte løsning, er der mange forskellige måder, du kan vælge at gøre det på. Der er ikke som sådan nogen traditioner, når det kommer til fødselsdagsbordplanen. Det er derfor dig, der står med hele magten for, hvordan du synes, dine gæster skal placeres til din fødselsdag.

Når du skal fejre en fødselsdag, vælger mange at invitere familie, venner, kolleger, naboer og lignende til festlighederne. Der kan være mange måder at gribe bordplanen til fødselsdagen an på. Det vigtigste er, at du prøver at gøre så mange af dine gæster tilfredse med deres placering som muligt.

Det kan være lidt af et puslespil at lave bordplanen til fødselsdagen. Det kan dog sagtens lade sig gøre. Der er ikke som sådan en skabelon til bordplanen. Du er blot nødt til at springe ud i det og prøve dig frem.

Kunsten at skabe en bordplan med en skilsmissefamilie

Skal du holde en eller anden form for fest, hvor der skal laves en bordplan, kan det være lidt af en udfordring, hvis du har en skilsmissefamilie. Dette gælder selvfølgelig også, hvis du har venner, der er skilt, hvor begge parter er inviteret til din festivitas.

Har du en eller flere skilsmissepar inviteret til din fest, er det et af de første fokuspunkter, du skal forholde dig til, når du skal lave en bordplan. Dette gælder, uanset om det er en bryllupsbordplan, en konfirmationsbordplan, en barnedåbsbordplan eller en fødselsdagsbordplan.

Det kan være en ærgerlige og lidt negativ måde at gribe det an på, men det kan være den bedste start, hvis det i sidste ende skal gå op i en højere enhed.

Lad os tage nogle eksempler. Hvis du har et skilsmissepar, skal du starte med at spørge dig selv om, hvilket forhold de har til hinanden i dag. Skiltes de i vrede? Er der stadig dårlig stemning imellem dem? Kan de ikke tåle synet af hinanden? Skiltes de som venner? Har de et godt forhold i dag? Spørgsmålene kan egentlig fortsætte i den dur.

Du skal blot forholde dig til, hvor lang eller hvor kort afstand der er behov for imellem dem. Det kan nemlig hjælpe dig, når du skal lave din bordplan. Har de et meget dårligt forhold til hinanden den dag i dag, skal du muligvis ud i at placere dem i hver sin ende af rummet. Har de i stedet et nogenlunde forhold til hinanden, kan de sagtens sidde ved borde i nærheden af hinanden.

Når du har med skilsmissepar at gøre i forbindelse med din bordplan, er det dog altid en god idé at placere dem ved forskellige borde. Det kan blive en akavet situation, hvis de sidder ved det samme bord med nogen, de ikke kender, hvor de skal introducere hinanden som værende eksmand og ekskone. Derudover kan det blive en meget uheldig situation, hvis der også er kommet nye partnere til. Gå derfor efter at placere skilsmisseparret ved hver deres bord.

Selvom det kan virke en smule mærkeligt at gribe sin bordplan an på denne måde, kan det dog gøre det nemmere for dig at få en bordplan, der faktisk går op. Det er altid nemmere at placere de ”neutrale” gæster til sidst, frem for at du til sidst i regnestykket skal have fiflet skilsmisseparret ind, uden de sidder for tæt på hinanden.

Bordplan med lege

Nu har vi efterhånden introduceret dig for mange af de traditionelle tilgange, når du skal lave en bordplan. Du kan dog også gå mere utraditionelt til værks, når du skal i gang med forberedelserne til bordplanen.

Når du skal lave en bordplan, kan du vælge at lave det til en leg at lave bordplanen. Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal sidde for dig selv og lave en lille leg ud af at placere dine gæster på en tegning. Det er selvfølgelig også en måde at gribe det an på. Det er dog ikke det, vi hentyder til her.

Når du skal holde en fest, kan du faktisk sagtens komme udenom en traditionel bordplan. Du kan i stedet gøre bordplanen til en leg, hvor dine gæster har tilfældig medindflydelse på, hvor de ender med at skulle sidde. Vi kommer her med nogle idéer til, hvilke bordplaner med leg du kan benytte dig af.

Ballonlegen
Denne tilgang til en bordplan kræver, at der er lige mange mænd og kvinder med til din fest. Inden festen begynder, skal du skrive navnene på alle din kvindelige gæster ned på små lapper papir. Derefter rulles hvert navn sammen og placeres i en ballon, som efterfølgende pustes op. Bind eventuelt en snor i hver ballon, så du har styr på dem.

Når dine gæster er ankommet til festen, skal alle mændene vælge en ballon, som de efterfølgende skal sprænge. Navnet på den kvinde, der står på sedlen i ballonen, er mandens borddame. Du kan vælge at have lavet bordkort til alle mændene, så du har sørget for en fast plads til dem. Ved siden af hver mand kan du have et bordkort med mandens navn + borddame. Det kan for eksempel være ”Carstens borddame”.

Denne leg kan være både en sjov og underholdende måde at starte festen på. Derudover får du også blandet dine gæster godt og grundigt sammen.

Bordplan med vendespilbrikker
En anden leg til en bordplan kan være at benytte vendespilbrikker. Når du skal lave denne form for bordplansleg, skal antallet af vendespilbrikker i par svare til antallet af gæster, du har inviteret til din fest.

Når du skal lave legen, kan det være en god idé at dele brikkerne op i tre kategorier, hvor du inddeler efter kvinder, mænd og børn. Det er vigtigt, at du får gjort op med dig selv, hvornår man er barn, og hvornår man er voksen. Skiller det ved 13 år, 15 år eller 18 år? Det er egentlig op til dig. Det kan dog være en god idé at gøre det klart for dine gæster.

Hvert vendespilpar deles nu i to. Den ene brik placeres i en kurv i forhold til om det er en dame, mand eller et barn. Den anden placeres på din borddækning. Her kan du vælge at køre mand, dame, mand, dame og dernæst have børnene for sig. Du skal selvfølgelig sørge for, at antallet af kvindebrikker, du har på din borddækning og i den tilhørende kvindekurv, stemmer overens med antallet af kvinder, du har inviteret til din fest. Det samme gælder selvfølgelig ved mænd og børn.

Det er egentlig forholdsvis lige til at få arrangeret. Når dine gæster er ankommet, skal de trække en brik fra deres respektive kurv. Dernæst skal de rundt og finde den matchende brik, der passer til deres. Når de har fundet deres matchende brik, har de fundet deres siddeplads.

Denne bordplansleg er også en god måde at få rusket op i dine gæster på. Du får i den grad rystet posen for, hvor dine gæster skal sidde og med hvem.

Gode idéer til anderledes bordplaner

Er du på udkig efter idéer til bordplaner, der er en smule anderledes, kan vi også hjælpe dig med det. En god idé til en bordplan kan være at placere dine gæster, efter hvilket husnummer de bor i. Den, der bor i nummer 1, placeres det første sted, derefter kommer personen, der bor i nummer 2 og så videre. Sådan fortsætter man, indtil alle gæsterne er placeret.

Dette er en forholdsvis enkel måde at placere dine gæster på. Det kræver nemlig ikke den store forberedelse fra dig. Det kan dog være en rigtig god måde at få blandet dine gæster på.

Dette er blot for at nævne en idé til en bordplan, der er en smule anderledes fra de traditionelle bordplaner. Du kan også dele folk op efter alder, postnummer, alfabetisk, eller hvad du nu kan finde på. Der findes en masse gode idéer til bordplaner, der bryder med de vante kutymer. Det handler blot om at tænke lidt ud af boksen for at komme på en idé til en bordplan.

Lav bordplaner med programmer og apps

Synes du, det er uoverskueligt at skulle tegne din bordplan i hånden? Føler du, at du kommer til at viske og strege alt for meget, fordi det måske bliver svært at få bordplanen til at gå op? Det behøver langt fra at være noget, du skal bøvle alt for meget med. Der findes nemlig flere programmer og apps til bordplaner.

Programmer til bordplaner vil du typisk kunne bruge på din computer, hvor du kan flytte rundt på borde og gæster på din bordplan. Det samme gør sig gældende, hvis du benytter en app til bordplaner. Her vil du dog typisk bruge en smartphone eller en tablet til at lave dine bordplaner på.

Uanset om du vælger at bruge et program eller en app til bordplaner, har du mange forskellige muligheder. Nogle er gratis, hvorimod andre koster lidt at bruge. Det er selvfølgelig noget, du skal gøre op med dig selv, når du skal finde en app eller program til at lave bordplanen med.

Et eksempel på et program til bordplaner, du kan bruge, er Top Table Planner. Her kan du nemt lave og flytte borde, så det passer til din bordopsætning. Derudover kan du nemt tilføje alle dine gæster, hvor du efterfølgende nemt kan trække og flytte rundt på dine gæsters placering. Du slipper derfor for papir og blyant.

Eksempler på andre programmer til bordplaner er Perfekt Table Plan og Seating Arrangement. Er du på udkig efter apps til bordplaner, kan vi blandt andet nævne Allseated, der er nemt at hente ned på din tablet eller smartphone, hvor du fra appen kan lave din bordplan.

Sådan tegner du en bordplan

Når du endelig har fået lavet en bordplan, er det en god idé at lave en tegning over bordplanen. Det gør det nemmere for dine gæster at få et overblik over, hvor de skal sidde. Når du skal tegne din bordplan, er det vigtigt, at du får vist gæsterne, hvor døren er i forhold til din tegning. Det giver dem noget at forholde sig til, og de kan nemmere finde frem til deres plads.

Når du skal tegne din bordplan, behøver det ikke at være helt vildt præcist i forhold til størrelsesforholdene. Du skal blot have nogenlunde styr på bordenes placering, når du tegner din bordplan.

Der findes mange gode skabeloner på bordplaner online, som du kan printe ud og skrive på. Du skal dog være opmærksom på, at disse skabeloner på bordplaner ikke altid stemmer overens med din bordopsætning. Det kan derfor i mange tilfælde være en god idé at tage udgangspunkt i en skabelon på en bordplan, hvor du efterfølgende tegner din egen bordplan med de nødvendige justeringer. Finder du en bordplansskabelon, der passer perfekt til din bordplan, kan du selvfølgelig bare bruge den.

Vi er nu nået til vejs ende af vores guide til at lave en bordplan. Vi har forsøgt at favne bredt, så du kan finde gode idéer til bordplaner, uanset hvilken form for fest du skal holde. Derudover har vi både samlet traditioner og anderledes, men sjove, indslag til, hvordan du kan gribe din bordplan an. Det er intet, der er mere rigtigt end noget andet. Det er helt op til dig, hvordan du vælger at lave din bordplan.

Del artiklen på: