Skolefesten er én af de helt store begivenheder i folkeskolen, så der er god grund til at gøre en ekstra indsats for at skabe den helt perfekte aften for børnene. Der er lidt forskellige måder at gøre det på, så derfor kan du her få nogle gode idéer og tips til planlægningen. Og så er det ellers bare med at komme i gang, så I kan skabe en uforglemmelig fest for både de små og de store.
Overvej at holde en temafest
Det er altid sjovt med en temafest, og det gælder naturligvis også, når der skal holdes en skolefest. Det kan for eksempel være, I afslutter en emneuge med en skolefest, og så kan man med fordel fortsætte med samme emne til skolefesten. Har emneugen for eksempel handlet om Europa, kan temaet være det samme, og så skal pynten, maden og musikken altså alt sammen høre ind under dette tema. Så kan man for eksempel tildele de forskellige klasser forskellige lande, og så skal de hver især stå for at pynte et lokale eller en afdeling, som passer til netop dette europæiske land. Fordelen ved at fortsætte emneugens emne til skolefesten er blandt andet, at det giver forældrene en chance for at se, hvad deres børn har arbejdet med på det sidste, og det synes de ofte er hyggeligt. Desuden vil børnene som regel gerne viser deres arbejde frem, så både børn og voksne får noget ud af det, og så er det også bare en god måde at afslutte en emneuge på.
Har I ikke lige haft en emneuge, som I kan fortsætte med, er der naturligvis også mange andre, gode skolefest temaer, man kan kaste sig over, og som til en hver anden temafest er det vigtigste, at det er gennemført. Nogle idéer til temaer er for eksempel tivoli, zoologisk have eller Melodi Grand Prix. Man kan også vælge at kaste sig over et årti som eksempelvis 80’erne eller 90’erne. Når man vælger tema, skal man blot overveje, om det er til at gøre noget ud af, eller om det måske i virkeligheden bliver for svært, og om det desuden er passende for alle aldersgrupper. Er skolefesten samlet for hele skolen, skal I måske ikke vælge et tema som eksempelvis spøgelseshus, da de mindste så nok vil blive mere skræmt end glade, og omvendt er udskolingen nok ikke helt med på et tema, som henvender sig særligt til de mindste børn. Holdes der derimod flere forskellige fester efter klassetrin, kan I blot vælge forskellige temaer, så det kommer til at passe helt perfekt til den pågældende aldersgruppe.
Når I så har valgt et tema, skal I sørge for, at den røde tråd holdes hele vejen igennem ved for eksempel at opfordre børnene til at lade deres skolefesttøj passe til netop dette tema. Desuden skal pynten, maden og indbydelserne naturligvis passe til temaet, og kan musikken også matche, er det lige i øjet.
Fordel arbejdsopgaverne
Medmindre du er lærer på skolen, hvor der skal holdes skolefest, er du sandsynligvis involveret, fordi dit barn er elev. Det vil sige, at du er frivillig og giver din egen tid til planlægningen for at være med til at give både dit eget barn og alle de andre en uforglemmelig aften. Der er dog meget, der skal planlægges til sådan en festlighed, og derfor kan du umuligt stå for det hele selv. Sørg derfor for at fordele arbejdsopgaverne imellem jer, der står for planlægningen, og også gerne de andre forældre.
Således er der eksempelvis nogen, der kan stå for maden og andre, der kan stå for at pynte op, hvis ikke eleverne selv gør det. Der er masser af nemme retter til skolefest at vælge imellem, så det behøver ikke at være nogen kæmpestor opgave at stå for maden, og måske kan eleverne endda også være behjælpelige på denne front. For eksempel er pizzasnegle og pølsehorn altid en sikker vinder, og det kan laves i forvejen og smides i fryseren, hvis ikke der er tid til den helt store bagedag lige op til festen. Ellers er det også nemt at vælge pitabrød som skolefest mad, og med netop dette er man også sikker på, at der er noget for enhver smag.
Generelt skal maden gerne være temmelig nem, da der sandsynligvis kommer mange mennesker, og det er altså ikke her, man skal kaste sig ud i den helt store steg eller spændende, eksotiske ret. Det skal være nemt at lave, det skal være noget, langt de fleste kan lide, og så skal det sandsynligvis også gerne være relativt billigt, når der nu skal laves mad til så mange mennesker.
Find på sjove aktiviteter
Til en skolefest starter man altså typisk med noget spisning, hvor forældrene eventuelt deltager. Den første del af aftenen går altså med dette, men derefter skal der gerne være nogle aktiviteter, så børnene har noget at give sig til.
Igen kommer det lidt an på aldersgruppen, hvilke aktiviteter I skal have gang i, men uanset hvad er det i hvert fald smart at have noget i ærmet. Til de mindste er det en sikker vinder med lege som limbo, stopdans, stoledans eller måske gemmeleg rund på hele skolen. For de ældre kan man eksempelvis hyre en DJ til at spille op til dans, eller man kan lave en lille brætspilscafé, hvor man kan hygge sig med alle mulige sjove spil. Generelt er det lidt sværere at finde på noget sjovt for de ældre børn, da de typisk ikke rigtig gider at lege længere, men de alligevel gerne vil have noget at give sig til. Er du i tvivl om, hvad du skal finde på, kan du med fordel snakke med nogle af eleverne – måske har de nogle gode idéer. Ellers er det i hvert fald en klassiker med et lille diskotek – både for de yngre og for de ældre børn.
Den perfekte skolefest
I virkeligheden handler den perfekte skolefest blot om at give børnene en mulighed for at hygge sig uden for klasselokalet og måske komme til at snakke med nogle af deres klassekammerater, som de ikke normalvis ser uden for skoletiden. Desuden er det en mulighed for at forældrene kan møde hinanden, og de kan tilbringe noget tid i de lokaler, som deres børn er i hver eneste dag.
En måde, hvorpå man kan gøre det til noget helt særligt, er ved at vælge et tema, som er gennemgående for aftenen. Det er altid sjovt med temafester, og det er også en måde at gøre planlægningen lidt nemmere på. Så ved man nemlig, at alting skal passe til netop dette tema, og idéer, der ikke gør dét, kan altså hurtigt kasseres.
Med hensyn til maden handler det om at finde noget, som de fleste kan lide, og som er nemt at lave. Især hvis der kommer mange mennesker, er det en fordel, at der ikke skal kokkereres noget helt vildt og voldsomt. Desuden skal I naturligvis overveje, hvor stor en del af budgettet der skal gå til netop maden, for der er en rimelig sandsynlighed for, at børnene vil sætte mere pris på noget sjov underholdning end på den helt store gourmetmiddag.