Vælg en side
Del artiklen på:

Er du i tvivl om, hvor din bryllupsfest skal holdes, og er du desperat efter gode råd og idéer? Så er du landet det helt rigtige sted. Vi har samlet en guide med de mere klassiske bryllupslokaler samt alternative muligheder, således der er inspiration at hente for alle.

Når du skal kigge på lokaler til dit kommende bryllup, afhænger det af en række forskellige faktorer, som f.eks. hvor mange gæster der er inviteret, hvorvidt du har behov for et køkken, om dine gæster skal have mulighed for at overnatte og meget mere. Listen kan næsten synes uendelig, når man først kommer i gang med at stille krav til sit kommende bryllupslokale.

Vores allerførste råd er derfor, at du sætter dig ned og laver en liste over de fem vigtigste ting, som lokalet skal leve op til. Det virker umiddelbart nemt og ligetil, men pludselig tager den ene idé den anden, og du sidder med en liste på 35 punkter.

Derfor skal du koge din liste ned til fem punkter eller mindre. På den måde finder du ud af, hvad der er vigtigst for dig, og du åbner også op for flere muligheder. Det er de færreste steder, der lever 100% op til alle dine behov og krav, og af disse grunde skal du vide, hvad du kan gå på kompromis med, og hvad du ikke kan undvære.

Det gamle forsamlingshus

Det behøver dog ikke nødvendigvis være gammelt. I dag kan du finde forsamlingshuse mange forskellige steder i hele landet og typisk lejes forsamlingshuse gennem en boligforening. Du finder forsamlingshuse på Fyn, Sjælland og i Jylland., der egner sig til bryllupslokaler. Der findes forsamlingshuse til mange forskellige behov, men fælles for langt de fleste forsamlingshuse er, at det er en billigere løsning end hoteller, herregårde og lignende.

Det handler altså i særdeleshed om at gøre det klart, hvilken atmosfære du ønsker, og hvor mange gæster der er inviteret. Du kan nemlig finde intime forsamlingshuse, der lægger op til en mere afslappet fest, men du kan også finde større forsamlingshuse med god plads og store vinduespartier, hvis du ønsker et mere eksklusivt og elegant udtryk.

I alle forsamlingshuse er der ofte et velassorteret køkken med service og køkkenudstyr samt toiletter. Det giver dig både mulighed for at bestille kokke udefra, som kommer og tryller i køkkenet nogle timer, men du kan også bestille catering, som løbende forberedes og anrettes i køkkenet.

Det gælder ofte for forsamlingshuse, at du selv skal stå for opsætning af stole og borde, borddækning, servering samt rengøring dagen derpå. Men vil du gerne slappe af og nyde din bryllupsfest fuldt ud uden at rende i pendulfart mellem køkken og lokale, anbefaler vi, at du hyrer nogle personer, som hjælper dig med forberedelser, servering og oprydning.

Overlad det praktiske til en restaurant

Er du interesseret i at slippe tøjlerne og nyde din bryllupsfest fuldt ud, er et bryllupslokale på en restaurant en god mulighed. Du undgår at skulle tænke på, hvornår maden skal serveres, om der er drikkevarer nok på bordene, og hvornår der skal ryddes af.

Der findes restauranter i forskellige prisklasser, og vælger du en dyr og fin restaurant, vil atmosfæren også være mere eksklusiv og formel, end hvis festen bliver afholdt på den lokale kro. Ønsker du at finde et bryllupslokale med en mere uformel og afslappet stemning, findes der også restauranter, som opfylder dette behov.

Uanset om du er på udkig efter bryllupslokaler i København eller bryllupslokaler i Aarhus, er du sikret et bredt udvalg af restauranter med forskellige løsninger samt i vidt forskellige prisklasser og størrelser.

Du skal huske at overveje, hvilken type bryllupsfest du ønsker at arrangere. Skal der være en dresscode? Har du selv lyst til at bidrage med bordpynt og blomster? Har dine gæster allergier? Ønsker du fri bar?

Det er en god idé at besøge en række forskellige restauranter, så du får en fornemmelse af deres service, mad og drikkevarer. I den forbindelse kan du også fortælle dem, du er interesseret i at holde bryllupsfest hos dem og eventuelt spørge ind til, hvad de kan tilbyde.

Der er ingen tvivl om, at nogle restauranter har mere erfaring med bryllupsfester end andre, men du skal ikke nødvendigvis lade dig forblænde af en skarp salgstale. Forhør dig hos en række forskellige restauranter, og bed dem sende tilbud, så du i ro og mag kan kigge dem igennem derhjemme.

Når du holder din bryllupsfest på en restaurant, kan du forvente at få personlig og professionel betjening i form af kokke og servitricer, der har erfaring med at servicere og lave mad til flere mennesker.

Hos mange restauranter får du en kuvertpris på både mad og drikke, men hvis du selv ønsker at medbringe f.eks. drikkevarer, kan du også det hos visse restauranter. Du kan dog forvente at skulle betale en proppris, hvilket er noget, mange restauranter pålægger dig, hvis du selv medbringer drikkevarer. Propprisen er forskellig fra restaurant til restaurant, og derfor kan det også betale sig at undersøge denne, hvis du går med tanker om selv at medbringe drikkevarer.

Info: Se oversigt over bryllupslokaler her.

Hold din bryllupsfest i vante rammer derhjemme

Det er for nogen en alternativ løsning, men ikke desto mindre vælger mange faktisk at lade deres hjem danne rammen om en både flot og hyggelig bryllupsfest. Bryllupslokaler i traditionel forstand leder ofte tankerne hen på bryllupssteder uden for hjemmet, men der er fordele ved at arrangere festen hjemme.

Først og fremmest kan du sætte dit helt eget præg på festen, da den holdes på din hjemmebane. Du bestemmer altså selv, hvordan der skal pyntes op, bordopstilling samt menu og drikkevarer. Dog kræver det også langt mere forberedelse end at holde festen ude, men hvis du går med en ægte bryllupsplanlægger i maven, er det en fantastisk opgave.

Derudover kan festen fortsætte til den lyse morgen, da du ikke har støjkrav, du skal tage hensyn til. Sørg dog for at informere naboer om din kommende bryllupsfest, så de er forberedt og ikke undrer sig over morgenfest. I den forbindelse kan det være en god idé at lave en personlig besked til dine naboer og eventuelt vedlægge lidt sødt til ganen.

Når du holder bryllupsfest derhjemme, er der en række forskellige ting, du skal tage stilling til og ikke mindst forberede i god tid.

Bordopstilling
Det er de færreste, der har borde og stole til større selskaber, og derfor skal du højst sandsynligt ud at leje begge dele. Du kan selvfølgelig også forsøge at låne hos venner og familie, men hvis det ikke er en mulighed, eller hvis du blot ønsker et ensartet udtryk, kan du forhøre dig hos forskellige udlejningsfirmaer.

Det er en nem løsning, da de leverer til døren og afhenter igen. Du skal blot oplyse, hvilke typer borde og stole du ønsker, samt hvor lang tid du ønsker at leje.

Service
Ligesom med borde og stole er det også de færreste, som har service til mange mennesker. Uanset om du har service nok eller ej eller blot ønsker service i et bestemt design, er det også muligt at leje dette. Hos mange udlejningsfirmaer, der udlejer borde og stole, kan du også være heldig at leje service og indimellem endda finde pynt og lignende til borddækning.

Musik og underholdning
Til langt de fleste bryllupsfester er der underholdning og musik i løbet af aftenen, og derfor skal du også undersøge, om dit anlæg kan spille op og levere ordentlig lyd. Hvis det ikke kan det, skal du nemlig på jagt efter en forstærker, højttalere og eventuelt en DJ-pult, hvis den skal have hele armen.

Med en enkelt Google-søgning finder du en lang række forskellige udbydere, der tilbyder både mindre og større festpakker. Foruden en DJ-pult kan du vælge pakker med lys og/eller røgmaskine, og det er altså op til dig at vurdere, hvor vild din bryllupsfest skal være.

Mad og drikkevarer
Når du holder bryllupsfest i dit eget hjem, kan du bestille mad via et cateringfirma eller en restaurant, som kræver minimal forberedelse og anretning af dig eller andre, men du kan også bestille kokke, som kokkererer i dit køkken hele aftenen.

Der er ingen tvivl om, at det er en billigere løsning at bestille mad via et cateringfirma eller en restaurant, og der er altså ikke kun tale om suppe, steg og is. I dag findes der mange muligheder, og det er op til dig at bestemme, hvorvidt der skal være buffet eller servering.

Vælger du at leje kokke, betaler du ikke kun en fast kuvertpris for mad, men du betaler også deres timeløn, hvorfor det er en lidt dyrere løsning. Til gengæld får du mere fleksibilitet og frihed, da du som udgangspunkt kun har ansvar for at vælge en menu.

Når du holder bryllup hjemme, bestemmer du også selv, hvilke drikkevarer der skal serveres. Når menuen er bestemt, er det altså blot et spørgsmål om at undersøge priser og tilbud på bobler, vin, øl og vand. Et godt tip er at køre over grænsen for at handle, da du sparer en hel del penge, men du kan også prøvesmage forskellige drikkevarer, så du finder de helt rigtige vine til menuen.

Du kan dog også gå på jagt i diverse supermarkeder og vinhandlere, hvis du ikke har mulighed for at køre over grænsen. Det er ofte muligt at skræddersy et tilbud, når du handler drikkevarer ind til et helt selskab, og desuden tilbyder visse supermarkeder og vinhandlere også, at du kan levere uåbnede vine og bobler tilbage.

Få mere eksklusivitet på et gods eller en herregård

Hvis du er interesseret i et eventyrligt bryllup i eksklusive rammer, tilbyder både godser og herregårde gode lokaler til bryllup på f.eks. Sjælland, men også i resten af landet. Foruden smukke lokaler er du også sikret omgivelser i særklasse, da rigtig mange godser og herregårde er placeret i naturskønne omgivelser med store grønne græsarealer, træer og flotte blomsterbede.

Info: Oversigt over slotte og herregårde til bryllup

Godser og herregårde emmer af historie og gamle dage, hvorfor I vil befinde jer i en tidsboble, hvor hvert enkelt møbel og maleri rummer en fortælling. Dog er mange godser og herregårde også blevet renoveret eller istandsat, hvilket betyder, at du får en hybrid af noget nyt og gammelt. Det er ofte køkkener og bad, der bliver istandsat og udskiftet, så godset eller herregården bliver mere attraktivt at benytte.

Uanset om du holder bryllup på et gods eller en herregård, bliver det i autentiske og smukke rammer. Forestil dig, hvordan du byder dine gæster velkommen i forhallen, hvor de kan nyde et glas champagne og hygge med resten af jeres gæster. Derefter åbner du dørene til den store spisestue eller riddersal, hvor den velsmagende festmiddag og efterfølgende fest skal foregå.

Hvis du har lyst til at tilføje ekstra eksklusivitet og ikke mindst hygge til din fest, foreslår vi, at du efter middagen serverer kaffe, cognac og sødt til ganen foran den knitrende pejs i herreværelset. Det giver dine gæster mulighed for at sprede sig lidt ud i løbet af aftenen og natten, således de der gerne vil strække ben eller snakke i ro og mag, kan rykke derind, mens der bliver gjort plads til dansegulv i spisesalen.

Hvad end du holder et større eller mindre bryllup, er der mulighed for begge dele på mange forskellige godser og herregårde, da det blot handler om at finde lokaler, som passer i størrelsen, eller hvor man eventuelt kan lukke af eller opdele i yderligere to lokaler.

Når du vælger at holde dit bryllup på et gods eller en herregård, får du ofte en række fordele, som vi har listet nedenfor. Det er vigtigt at pointere, at denne liste fungerer som en lille guide til, hvad de generelle fordele er
.

  • Eksklusive og romantiske omgivelser
  • Riddersal, vinkælder, dame- og herrestue, pejsestue, havestue, køkken og toiletfaciliteter
  • Atriumgård og have
  • Smukke borddekorationer og bordopdækning
  • Kokke og tjenere
  • Rengøring før og efter festen.

Du kan kort sagt overlade langt de fleste forberedelser til de ansatte på godset eller herregården, hvis du ønsker det. Du skal faktisk bare fastsætte en menu i samspil med kokkene og derudover beslutte dig for, om du selv vil stå for drikkevarer eller overlade den del til dem.

Har du lyst til at forkæle din eneste ene? Så har du langt de fleste steder også mulighed for at tilbringe bryllupsnatten i en elegant og skøn bryllupssuite. Det vil være en perfekt afslutning på jeres bryllupsfest, og næste morgen kan I nyde en stille morgenmad, mens I tænker tilbage på en forhåbentligt vellykket aften med jeres nærmeste.

Lad en lejrskole eller spejderhytte danne rammerne om jeres bryllupslokaler

Som lovet i indledningen vil vi også komme med nogle alternative bud på bryllupslokaler, og vi vil primært fokusere på lejrskoler og spejderhytter. De åbner op for forskellige muligheder og alternative løsninger til dem, der ikke nødvendigvis er på udkig efter et traditionelt eller eksklusivt bryllup, eller som måske blot har et mindre budget.

Uanset om du har et mindre eller større budget, kan både en lejrskole eller spejderhytte muligvis være en løsning for dig. Det afhænger faktisk bare af, hvilken type bryllupsfest du gerne vil have. Når du vælger at flytte festen ud af hoteller, restauranter, godser og herregårde, betyder det, at du ofte får meget mere frihed, men med denne frihed følger selvfølgelig også et ansvar.

Hvor du før kunne overlade størstedelen af forberedelserne og oprydningen samt rengøringen til andre, er du selv ansvarlig for at afvikle dette. Det betyder selvfølgelig ikke, at du selv skal lave maden, pynte op, rydde af, gøre rent osv., medmindre du ønsker det. Det betyder blot, at du selv skal sørge for at finde nogle personer, som ordner det.

Så hvis du elsker frihed og kreativiteten, som følger med, er denne type lokaler lige noget for dig. Det samme gør sig jo faktisk gældende, hvis du lader dit hjem eller et forsamlingshus danne rammerne om din bryllupsfest.

Et af de helt store plusser ved lejrskoler er, at de har sovesale eller værelser, som både du og dine gæster kan benytte, hvis I ønsker det. De, der vælger at holde bryllupsfest på en lejrskole, vælger det ofte på baggrund af netop denne mulighed. Så er du til fest og farver hele natten, er det supergode lokaler til et bryllup.

Lejrskoler og spejderhytter ligger typisk også lidt afsides, hvilket betyder, at du ikke nødvendigvis skal tage hensyn til naboer. Der er altså god mulighed for at larme og spille høj musik.

Rammerne på lejrskoler og i spejderhytter indbyder ofte til en hyggelig og afslappet atmosfære, men det betyder ikke, at du ikke selv kan sætte et eksklusivt præg på borddækning og pynt. Hvis du vælger at lade en lejrskole eller spejderhytte danne rammerne om din bryllupsfest, får du ikke bare adgang til køkken og toilet – du får også både borde, stole og service med i prisen.

Der findes mange forskellige lejrskoler og spejderhytter i Danmark, så uanset om du søger bryllupslokaler i Nordjylland, Nordsjælland eller Midtjylland, bør der være flere forskellige muligheder og løsninger at vælge imellem.

Måske du er interesseret i at holde et intimt bryllup i en spejderhytte, hvor du arrangerer et bål sidst på aftenen og giver dine gæster mulighed for at overnatte i shelters eller telte. Det skaber en helt speciel stemning at samles rundt om bålet en sen sommeraften og lade bålet varme dem, som har lyst til at overnatte.

Fornem bryllupsfest på hotel

Er du interesseret i, at din særlige dag bliver fulgt 100 % til døren, uden du skal bekymre dig for, om maden er forsinket, bordet er dækket, der mangler stole, lamperne mangler pærer eller noget helt femte? Så bør du overveje at kigge nærmere på et hotel.

Der findes hoteller i mange forskellige prisklasser, og nogle hoteller har mere erfaring med bryllupsfester end andre og har eksempelvis bryllupsspecialister ansat. Ikke desto mindre er det ikke ensbetydende med, at de kan stable et bedre koncept på benene end dem med mindre erfaring. Det handler om at finde det rigtige match, hvor du føler dig hørt, og hvor du har friheden til at være med til mange af beslutningerne, hvis du ønsker det.

Du finder et væld af hoteller med bryllupslokaler i Aarhus og København, og dermed er du sikret et koncept, som falder i din smag og prisklasse. Der er ingen tvivl om, at der er mere konkurrence i de større byer, og derfor er prisklasserne typisk mere dynamiske og hotellerne til at forhandle med.

Det er en rigtig god idé at indlede dialoger med forskellige hoteller og indhente tilbud, så du nemt kan danne dig et overblik over services og priser. Langt de fleste hoteller har et eller flere festlokaler og erfaring med at omdanne disse til bryllupslokaler samt servicere større og mindre selskaber med både mad og drikkevarer.

Inden du henvender dig til forskellige hoteller, bør du have udviklet en liste med behov og ønsker. Du skal eksempelvis overveje, om du selv har lyst til at bidrage med pynt, blomster og DJ, og hvorvidt det er muligt. Om du selv må medbringe drikkevarer og skal betale proppris. Om dine gæster har allergier, er vegetarer eller veganere.

Der er rigtig mange ting, du skal overveje, men når alt kommer til alt, kan du til gengæld læne dig tilbage, når beslutningerne er taget. Når du holder dit bryllup på et hotel, kan du nemlig forvente professionel betjening af kokke samt servitricer, som har erfaring med at betjene større selskaber.

Derudover har gæster, som kommer langvejsfra også mulighed for at overnatte på hotellet, og det samme gør sig gældende for dig. Mange hoteller har en brudesuite og tilbyder ofte overnatning i denne, hvis du fejrer bryllup på deres hotel. Typisk får du også en bedre pris for overnatningen, eftersom du i forvejen holder fest i deres bryllupslokaler og dermed lægger en sjat penge.

Info: Se oversigt over bryllupslokaler her.

Forventningsafstemning og planlægning er alfa og omega

Vi er nu nået til vejs ende, og du er blevet præsenteret for en række forskellige bryllupslokaler. Du har ikke kun fået en bedre fornemmelse af, hvilke muligheder der er, men du har også fået en række gode tips og råd til, hvad du skal være opmærksom på ved de forskellige lokationer. Et bryllup er for de fleste en særlig dag, og mange vælger i den anledning at hive den store pengepung frem.

Ikke desto mindre er det ikke altid nødvendigt. Du kan eksempelvis sagtens finde bryllupslokaler i København, som ikke kræver, du tømmer lommerne. Det handler om at finde ud af, hvad der er vigtigst for dig. Er det placeringen? Maden og drikkevarerne? Overnatningsmuligheder? Eller måske noget helt andet?

Mulighederne er mange, og det handler om at være kreativ, men naturligvis også konkret. I begyndelsen af indlægget anbefalede vi, at du satte dig ned og lavede en liste med de fem vigtigste ting, som bryllupslokalet skal leve op til. Det tip holder vi ved! Det sætter nemlig nogle tanker i gang, og i løbet af kort tid vil din mavefornemmelse fortælle dig, hvad der er allervigtigst at prioritere ved dit kommende bryllup.

Del artiklen på: