Vælg en side
Del artiklen på:

I denne guide kommer vi med tips til, hvordan du bliver klar til at holde konfirmation i 2025.
Det kan være enorm uoverskueligt og  ikke mindst stressende at skulle planlægge og holde en konfirmationsfest, og samtidig er der enormt mange om buddet, hvilket bestemt ikke letter på stress niveauet. Derfor sætter vi på Eventzonen.dk allerede fokus på konfirmation i 2025 nu.

Gæsteliste
Det er vigtigt at få lavet en gæste liste, så man ved hvor mange kuverter, der skal tages højde for i budgettet.

Budget
Budgettet er det vigtigste at få lagt først, uden et budget er det meget svært at planlægge festen, det er vigtigt at man følger budgettet, så man ikke står til sidst med et punkt på sin huskeliste man ikke har økonomi til.

Festlokale
Hvor skal festen holdes?
Skal festen holdes i et lejet festlokale, så er det vigtigt at finde lokalet og få det booket, da der virkelig er rift om festlokalerne op til konfirmationerne. Sørg for at få en skriftlig bekræftelse så i undgår overraskelser over dobbelt booking eller andet.

Ønsker I at holde festen på et hotel, en kro eller lignende, så kan det ligeledes være en god idé at bestille i god tid, da de også her har rigtig travlt og mange fester i konfirmations perioderne.

Info: Se vores oversigt over lokaler til konfirmation her!

Skal festen holdes i egne lokaler, hjemmet eller i et telt, er det ligeledes en god idé allerede nu at reservere borde, stole, service, duge, lysestager og lignende.

Festborde
Her skal der tages højde for, hvordan bordene skal placeres, hvor skal gæsterne sidde, hvilket bordpynt og ikke mindst hvilke bordkort der skal være på bordene.

Gavebord
Husk at tage højde for gavebordet og hvor det skal placeres, dette gør at gæsterne og konfirmanden kan få et godt overblik over gaverne.

Mad- og drikkevarer
Hvad skal menuen bestå af og hvilke drikkevarer skal der være. Der skal tages stilling til:

  • Forret
  • Hovedret
  • Dessert
  • Rødvin
  • Hvidvin
  • Velkomstdrink
  • Øl, vand
  • Kaffe, kage bord
  • Natmad

Serveringspersonale
Ønskes festen holdt i hjemlige omgivelser, skal der også tages højde for om der ønskes køkken- eller serveringshjælp. Det er vigtigt at lave disse aftaler i god tid, da der også i denne branche er enormt travlt i konfirmations perioderne. Vi har udformet nogle spørgsmål, der kan tages med i overvejelserne, før man lægger sig fast på en beslutning.

  • Hvem skal sørge for velkomstdrink?
  • Hvem skal gøre festlokalet klar?
  • Hvem skal lave mad?
  • Hvem skal servere mad og drikkevarer?
  • Hvem skal rydde op og vaske op?

Musik
Det er ligeledes vigtigt at tage stilling til om der skal være musik, det kunne være:

  • Levende musik
  • DJ
  • Jukebox
  • Musik anlæg

Ønskes der at benytte et musik anlæg, er det vigtigt at sørge for at der er cd’er til rådighed omkring musik anlægget.
Er valget faldet på en jukebox, er det også her rigtig vigtigt at være ude i god tid, da de også her har enormt travlt i konfirmations perioderne.
Ønskes der festmusik, kan Eventzonen hjælpe dig. Vi giver dig via vores hjemmeside en direkte vej til kontakt til rigtig mange festmusikere (se oversigten med festmusikere her).

Underholdning
Der skal ligeledes tages stilling til, om der skal være nogen former for underholdning, det kunne eventuelt være en tryllekunstner, stand-up eller en anden form for underholdning.
Her kan Eventzonen også være behjælpelige, da vi også sørger for nemt og gratis kontakt til rigtig mange mennesker i underholdningsbranchen.

Overnatning
Der skal ligeledes taget højde for, om der er nogle gæster der har brug for at overnatte, det kunne eventuelt være gæster der kommer langvejs fra, eller ældre mennesker der har langt hjem.

Transport
Det skal også besluttes, hvilken form for transport der skal være til og fra kirken, skal transporten foregå i taxa, vil det være en god idé at forudbestille den i god tid, så man ikke risikerer at komme for sent.

Konfirmations tøj
Det er også en fordel at være tidligt ude med konfirmations tøjet. Da man godt kan risikere, at der er udsolgt op til konfirmations festerne. Er der tale om piger, skal der ligeledes tages stilling til om der skal bestilles professionel hjælp til make-up eller til at sætte håret.

Sang eller tale
Skal konfirmanden have en sang, tale eller begge dele, skal dette også udarbejdes. Er det en sang og skal der benyttes en sang forfatter, så skal man også her være i god tid, der skal også besluttes hvilken sangskjuler man ønsker at benytte.

Ønskeseddel
Det er en god idé at lave en ønskeseddel, da mange gæster sætter pris på at have noget at gå ud fra. Man kan enten vælge at sende den ud sammen med indbydelsen eller dele dem ud til de inviterede der spørger efter det.

Indbydelser
For at sikre sig at gæsterne ikke laver andre planer, er det en god idé at være ude i god tid. Gerne et par måneder eller 3 før konfirmationsfesten finder sted. Det er vigtig at påføre en S.U. dato, gerne en måned før festen, så der ikke er handlet ind til gæster, der ikke har mulighed for at deltage.

Telegrammer
Har konfirmanden nogle gode kammerater, der også skal konfirmeres, er det en god idé at sørge for, at der er et telegram til hver en af dem.

Takkekort
En måneds tid efter konfirmationsfesten, er det meget normalt at udsende takkekort, til alle der har givet opmærksomhed i forbindelse med konfirmationen. Hvis man har gemt alle konfirmandens telegrammer, kan man gå ud fra dem, da takkekort også gives til folk der ikke har deltaget i festen. Man kan enten selv lave takkekortene eller bestille dem på nettet flere steder.

Afslutningsvis vil vi her på Eventzonen ønske jer held og lykke med festen.

Del artiklen på: