Vælg en side
Del artiklen på:

Når I skal giftes, er det en god idé at bruge tid på bryllupsplanlægningen. Den er nemlig med til at give det bedste udgangspunkt for, at I får et gennemført fantastisk bryllup, når dagen endelig kommer. Men hvordan skal man lige gribe bryllupsplanlægningen an?

Det kan vi hjælpe jer med i dette indlæg. Vi giver jer en huskeliste til brylluppet, så I husker det hele, når I skal planlægge jeres bryllup. Med denne bryllupsguide får I mulighed for at gribe det rigtigt an, når I skal planlægge bryllup.

Start bryllupsplanlægningen med et tema

Når I skal i gang med bryllupsplanlægning, kan det være en fordel at starte med et tema for brylluppet. Et tema kan nemlig være med til at danne hele grundlaget for alle de beslutninger, I skal tage i forbindelse med bryllupsplanlægningen.

Vi kan lige så godt forberede jer på det med det samme. Der vil være mange beslutninger, I skal tage i forbindelse med bryllupsplanlægningen. Det er derfor en god idé at starte med at få et tema på plads. På den måde kan I nemlig tage de efterfølgende beslutninger med udgangspunkt i jeres tema.

Med et tema på plads, inden I kommer alt for godt i gang med bryllupsplanlægningen, kan I bedre tage beslutninger, der passer til jeres bryllupstema.

Der findes en masse forskellige bryllupstemaer, I kan benytte jer af. Når I skal finde på et tema for brylluppet i forbindelse med bryllupsplanlægningen, kan det være en god idé at tage udgangspunkt i jer selv som personer og som par.

Der vil sikkert være forskellige temaer, der passer perfekt til jeres bryllup. Er I for eksempel vilde med det naturlige og nostalgiske, kan I tage udgangspunkt i et rustikt og naturligt bryllup enten i en lade eller ude i det fri.

Er I mere til det ekstravagante og overdådige, kan I tage udgangspunkt i et mere royalt/prinsessebryllup på et slot eller lignende.

Der er mange forskellige temaer, I kan tage udgangspunkt i, når I skal planlægge jeres bryllup. Det vigtigste er, at I låser jer fast på et bestemt tema fra starten. Efterfølgende kan I nemmere planlægge jeres bryllup med udgangspunkt i dette tema.

Hvad er budgettet for brylluppet?

Når I skal i gang med bryllupsplanlægningen, er det en fordel at lægge jer fast på, hvor meget I ønsker at bruge på at holde jeres bryllup. Med et bryllupsbudget på plads kan I meget nemmere tage beslutninger længere hen i planlægningsprocessen for brylluppet.

Budgettet har nemlig en afgørende betydning, når I skal giftes. Når I skal planlægge et bryllup, skal I helst ende med et slutresultat, hvor alle udgifterne til jeres bryllup også er noget, I har råd til.

Der er ikke meget ved at planlægge det perfekte bryllup, som I i sidste ende ikke har råd til. Lav derfor en forventningsafstemning fra start, hvor I får lagt fast, hvor meget I i alt ønsker at bruge på brylluppet.

Se vores guide om at lave et bryllupsbudget her!

Hvornår skal brylluppet holdes?

Nu er I allerede nået til et punkt, hvor I kan begynde at tjekke nogle ting af på huskelisten til brylluppet. I skal nu sætte jer ned og finde ud af, hvornår I ønsker at holde brylluppet.

Det kan være virkelig svært at finde en dato til et bryllup. Datoen for brylluppet kan afhænge af, hvor meget tid I har brug for at bruge på bryllupsplanlægning. Igen kan temaet gå ind og påvirke dette. Har I et helt særligt tema, kan det kræve ekstra meget planlægning. I dette tilfælde skal bryllupsdatoen derfor ligge et godt stykke ude i fremtiden.

Det er generelt svært at sige, hvor lang tid det tager at planlægge et bryllup. Det kan også afhænge af, om de pågældende steder og personer, I ønsker, skal være en del af jeres bryllup, er booket langt ud i fremtiden.

I skal derfor ikke blive overrasket, hvis der nogle steder er 1-2 års ventetid. Det er selvfølgelig noget, I skal tage højde for, når I skal i gang med bryllupsplanlægningen. Det kan derfor være svært at komme frem med en dato for, hvornår brylluppet skal stå.

Når I skal finde en dato for jeres bryllup, kan det være en god idé at tænke på, hvornår på året I vælger at holde jeres bryllup. Det betyder ikke nødvendigvis, at det for eksempel er bedre at holde det om sommeren end om vinteren.

Det betyder i stedet, at I skal tænke på, hvad det er for en specifik dato i løbet af året, I vælger. Når I skal finde en dato, kan det være en god idé at gå uden om diverse fødselsdage i familien og blandt venner.

Det kan måske være svært at holde styr på, hvornår alle i jeres omgangskreds har fødselsdag. Det kan dog i sidste ende betale sig, at I vælger en bryllupsdato, som kun er jeres.

I forbindelse med valg af dato kan det også være en fordel at gå uden om andre folks bryllupsdage. Igen vil I sikkert foretrække at have jeres dag helt for jer selv. I kan dog også vælge en undtagelse. Har en af jer fx afdøde bedsteforældre, der har haft stor betydning igennem livet, kan det være en smuk tanke at have bryllupsdag samme dag, som de havde.

Det skal selvfølgelig passe ind i jeres resterende planer. Det kan dog være en rigtig fin tanke at bygge jeres bryllupsdato op omkring noget specielt, i stedet for at det er en helt tilfældig dato i løbet af året.

Når I i løbet af bryllupsplanlægningen skal komme frem til en dato, kan det anbefales at gå uden om diverse ferieperioder. Der kan nemlig være risiko for, at mange af jeres gæster allerede har planlagt ferier eller lignende.

Når I i forbindelse med jeres bryllupsplanlægning har fundet en dato, kan det være en fordel at kommunikere denne dato ud til jeres gæster så tidligt som muligt. I behøver ikke at sende en egentlig invitation ud. I kan blot sende en e-mail eller lignende, hvor der står, at de gerne må sætte kryds i kalenderen og holde dagen fri.

Hvem skal være med til at fejre jeres fantastiske dag?

For at I kan sende en dato ud til jeres gæster, er I selvfølgelig også nødt til at vide, hvem I ønsker at invitere til jeres bryllup. Det kan være en stor del af bryllupsplanlægningen at finde ud af, hvem der skal være med til at fejre jeres dag sammen med jer.

Det er en god idé at bruge god tid på at finde ud af, hvem der skal med til festlighederne. Det ville være rigtigt ærgerligt at glemme nogle. Når I sidder med bryllupsplanlægning, og I skal i gang med at finde ud af, hvem der skal med til brylluppet, kan det være en god idé at dele gæsterne ind i nogle kategorier. Det kan være en hjælp til, at I husker at få alle dem med, som I egentlig ønsker skal være en del af jeres bryllup.

Kategorierne for gæsterne kan for eksempel være:
.

  • Brudens familie
  • Gommens familie
  • Brudens venner
  • Gommens venner
  • Brudens kolleger
  • Gommens kolleger
  • Naboer
  • Fælles venner
  • Andre

Når I skal i gang med bryllupsplanlægningen, kan det være en fordel at gå igennem hver kategori hver for sig. Det er nemmere at holde styr på én kategori ad gangen, sammenlignet med hvis I sidder og slynger alverdens navne ud på dem, som I skal have med til brylluppet.

Disse kategorier kan også være med til at give et bedre overblik, når I engang er ved at nå til vejs ende. Skulle der være lige rigeligt nok med på listen, kan I hurtigt se, hvor det kan være relevant at skære lidt ned på antallet af gæster.

Hvor skal vielsen foregå?

Nu er I efterhånden ved at nå det punkt i bryllupsplanlægningen, hvor I skal finde ud af, hvor I skal giftes henne. I forbindelse med bryllupsplanlægningen er der en god grund til, at vi har lavet det i denne rækkefølge.

Det kan nemlig være en fordel at have en idé om, hvor mange gæster der ca. kommer til jeres bryllup, inden I har besluttet jer for, hvor vielsen skal foregå. Det skal jo helst være sådan, at der er plads til alle jeres gæster, når I skal vies.

Og dog. Det kommer nemlig også meget an på, hvor og hvordan I ønsker at blive viet. Der findes nemlig forskellige alternativer. Først og fremmest skal I under bryllupsplanlægningen beslutte, om I ønsker en intim vielse, eller I ønsker, at alle jeres gæster skal være til stede, når I bliver gift.

I kan selvfølgelig også vælge en løsning midt imellem, hvor I fx har jeres nærmeste familie til stede under vielsen, og at der efterfølgende kommer flere gæster til selve bryllupsfesten.

Det er sådan nogle ting, I skal tage stilling til under bryllupsplanlægningen. Det har nemlig betydning for, hvor selve vielsen skal foregå. Igen skal I også tænke over, hvad temaet for jeres bryllup er.

Det mest traditionelle sted at udføre vielsen er i en kirke. Mange vælger dog også at blive gift på rådhuset. Når I skal planlægge jeres bryllup, kan I dog næsten helt selv bestemme, hvor vielsen skal finde sted.

I forbindelse med jeres bryllupsplanlægning overvejer I måske at holde vielsen udendørs. Det kan for eksempel være i en smuk have eller på en strand. Det kan selvfølgelig også være på en anden smuk beliggenhed, hvor I tænker, det er oplagt at holde vielsen. Mulighederne er mange, og der er mange præster og borgmestre, der hjertens gerne kommer til jeres destination for at vie jer.

Hvor skal brylluppet efterfølgende fejres?

Under bryllupsplanlægningen skal I selvfølgelig også finde ud af, hvor brylluppet efterfølgende skal fejres. I nogle tilfælde kan det være det samme sted, som vielsen er blevet afholdt. I langt de fleste tilfælde vil der dog være tale om to forskellige steder for vielsen og bryllupsfesten.

Under bryllupsplanlægningen skal I finde ud af, hvor det giver mest mening at fejre jeres bryllup. Når I skal finde lokationen for bryllupsfesten, kan det være en fordel at vælge et sted, der ligger inden for rimelig afstand, i forhold til hvor vielsen skal stå.

Det betyder ikke, at det nødvendigvis skal være i gåafstand. Det skal dog heller ikke være sådan, at både I og jeres gæster skal køre i flere timer for at komme fra for eksempel kirken til et forsamlingshus. Det kan lægge en dæmper på stemningen. Derudover kan man også blive en smule træt af at køre i længere tid.

Det er derfor en fordel at vælge feststedet med omhu, når I er i gang med bryllupsplanlægningen.

Når I skal vælge et sted at holde bryllupsfesten, er der en masse forskellige muligheder. I kan for eksempel holde festen:
.

  • I et forsamlingshus
  • På et hotel
  • På et slot
  • I et festtelt
  • På en restaurant, kro eller lignende
  • Derhjemme
  • Eller et helt andet sted

Der er en masse forskellige muligheder, når I skal finde et sted at holde brylluppet. Det er dog vigtigt, at I tager udgangspunkt i jeres tema, men også hvor mange gæster der kommer til jeres bryllup. Det skal jo helst være sådan, at der er plads til alle jeres gæster i det pågældende lokale.

Når I skal vælge et sted at holde jeres bryllup, kan der være andre ting, I skal overveje. På tjeklisten til brylluppet kan det blandt andet være i forhold til:
.

  • Om det er jer, der står for den efterfølgende rengøring?
  • Skal I selv ud at leje stole, borde, service og lignende?
  • Skal I selv stille borde og stole an?

Det afhænger selvfølgelig meget af, hvad det er for et sted, I ender med at leje til jeres bryllupsfest. Det er dog altid en god idé at undersøge, hvor meget I selv skal sørge for på det pågældende sted, og hvad der bliver sørget for fra deres side.

Info: Se oversigt over alle Eventzonens bryllupslokaler her.

Hvordan skal I komme til og fra vielsen og bryllupsfesten?

Medmindre I holder vielse og bryllupsfest det samme sted, skal I tænke på, at der skal sørges for transport til og fra vielsen og bryllupsfesten. Til selve vielsen vil der typisk være brug for to forskellige transportmidler. Mange vælger nemlig at ankomme hver for sig til vielsen.

Dette er dog en tradition, som I helt selv vælger, om I vil følge. Det skal give mening for jer og passe til jeres tema, om I vælger at komme hver for sig eller sammen til selve vielsen.

Der er mange forskellige muligheder for at komme frem til vielsen. Mange vælger at gøre lidt ekstra ud af køretøjet. Det kan for eksempel være en ældre veteranbil eller en nyere sportsvogn.

Dette er de mest traditionelle transportmidler. Det er også typisk disse, der bruges, når I skal fra vielsen og til bryllupsfesten. Her vil I køre sammen og skal derfor kun bruge et køretøj.

Når I skal beslutte jer for transportmidler til brylluppet, skal I også finde ud af, om I vil have en chauffør på, eller om I selv vil stå for kørslen. Der er ikke noget generelt svar på, hvad andre gør. Det er meget forskelligt og afhænger typisk af jeres præferencer.

Vil I gerne skille jer lidt ud, kan I i forbindelse med bryllupsplanlægningen prøve at komme på alternative idéer til, hvordan I kan fragte jer selv fra vielsesstedet til bryllupsfesten. En sjov og anderledes idé kan for eksempel være en ladcykel, hvor gommen cykler, og bruden sidder på ladet.

For at dette kan lade sig gøre, kan det være nødvendigt, at I tænker over, hvad det er for en kjole, bruden skal have på. Er den meget stor, eller sidder den forholdsvist stramt, kan det være svært for bruden at sidde behageligt på ladet.

Når I finder på alternative transportmidler, skal I tænke flere processer igennem, før det hele kan gå op i en højere enhed og blive en succes.

Se også: Den ultimative guide til bryllupskørsel

Hvad skal der serveres til gæsterne?

Når I skal i gang med bryllupsforberedelserne, skal I også finde ud af, hvad der skal serveres til jeres gæster til bryllupsfesten. Der er ikke meget ved en fest, hvis der hverken bliver serveret vådt eller tørt til gæsterne.

Der er et hav af forskellige muligheder, når I skal finde på, hvad der skal serveres til brylluppet. Det handler derfor om at finde på noget lækkert, hvor langt de fleste kan være med.

Når I skal finde på mad til jeres bryllup, skal I først og fremmest finde ud af, om I selv vil stå for maden, om I vil få et cateringfirma til at sørge for maden, eller I overlader det til det sted, hvor I ønsker at holde jeres bryllupsfest.

Når der skal vælges mad til bryllupsfesten, kan det være en god idé at tage udgangspunkt i, hvor mange retter der skal serveres. Skal det være den traditionelle 3-retters menu, eller skal der være flere serveringer?

Det kan for eksempel være, at der er brug for, at der serveres en lille snack sammen med velkomstdrinken, inden middagen går i gang. Det kan også være, I ønsker en lidt mere sofistikeret menu, der består af mere end tre retter. Det er sådanne tanker, I skal gøre jer, når I er kommet til menuen i bryllupsforberedelserne.

En anden ting, I skal tænke over i forbindelse med menuen, er, hvad maden egentlig skal bestå af. Når I skal holde jeres bryllup, kan det være en god idé at tage udgangspunkt i, hvad I selv rigtig godt kan lide. På den måde får I en mere personlig menu, hvor intet er overladt til tilfældighederne.

Det er dog en god idé at huske på, at det helst skal være noget, som størstedelen af jeres selskab kan lide.

Når I er ved at beslutte, hvad der skal serveres til brylluppet, skal I også overveje, hvilke drikkevarer gæsterne skal have. De fleste vælger at servere forskellige former for vin til de forskellige retter i løbet af brylluppet. Igen skal I dog huske på, at det skal passe til jeres tema og jeres budget.

Bærer jeres bryllup mere præg af, at der for eksempel bliver serveret lækre specialøl, drinks eller noget helt andet, er det selvfølgelig det, I skal gå efter. Det er blot vigtigt, at I gør jer nogle tanker om, hvad det er, I ønsker at servere for jeres gæster til brylluppet.

Skal der være musikalsk underholdning?

I forbindelse med bryllupsforberedelserne skal I også tænke over, om der skal være noget underholdning til jeres bryllup. Underholdning kan indebære mange forskellige ting.

Først og fremmest vil der være en musiker af en art til langt de fleste bryllupper. Et bryllup skal være en fest med en god stemning. Her er musik altid en god måde at løfte stemningen til brylluppet.

Musisk underholdning kan både være en solist eller et helt band, der spiller til jeres bryllup. Når I skal vælge en musiker eller et band til jeres bryllup, skal I i forbindelse med bryllupsforberedelserne tænke på, hvor meget plads musikeren eller bandet har brug for.

Det hænger nemlig også sammen med, hvor I skal holde jeres bryllup henne. I skal nemlig have et lokale, hvor der er plads til alle jeres gæster, til den musikalske underholdning og gerne også et dansegulv. Der er derfor flere ting, der skal gå op i en højere enhed, når I skal i gang med at planlægge bryllup.

Når I skal bestemme jer for den musikalske underholdning, skal I finde en musiker eller et band, der spiller musik, der passer til jeres smag. I skal gerne nyde hele jeres bryllupsdag. Der er derfor ikke meget ved det, hvis I ender med et band, der er i en helt anden boldgade end jer, når det kommer til musiksmag.

Det kan være en god idé, at I gør jer nogle tanker om den musikalske underholdning forholdsvist tidligt i bryllupsforberedelserne. Der er nemlig nogle bands eller musikere, der er meget populære, og de har dermed en lang venteliste. Hvis I har et helt særligt band i tankerne, er det bare med at få booket det hurtigst muligt, hvis I vil være sikre på, at de kan spille til jeres bryllup.

Se evt. Eventzonens udvalg af solomusikere, duoer, DJs og bands til bryllup.

Skal der tages billeder?

Når I skal i gang med bryllupsforberedelserne, skal I også tænke på, om der skal tages billeder til vielsen og eventuelt til bryllupsfesten. Som med den musikalske underholdning kan der nemlig også være rift om de gode bryllupsfotografer. Det er derfor også en god idé at få booket en bryllupsfotograf i god tid.

Inden I booker en bryllupsfotograf, er det en god idé, at I gør jer nogle tanker om, hvad det egentlig er, I ønsker. Nogle foretrækker, at der kun tages billeder til selve vielsen. Andre foretrækker, at fotografen er med hele dagen og sørger for at forevige dagen med skønne billeder.

I kan også vælge, at I direkte efter vielsen tager med fotografen et sted hen, hvor der tages billeder af jer som brudepar. Har I et stramt program for dagen, er der også nogle, der vælger at få taget disse billeder nogle dage eller uger efter brylluppet. På den måde får I nemlig mere tid til at få lige præcis de billeder, som I ønsker.

Der er mange forskellige muligheder, når det kommer til bryllupsbilleder. Det er derfor en god idé at overveje, hvad I foretrækker, når I har gang i bryllupsforberedelserne og får arrangeret det, der passer til jer.

Lav en huskeliste til bryllupsplanlægningen med en tidsplan

Vi er efterhånden ved at nå igennem nogle af de mest basale ting, I skal tage stilling til i forbindelse med planlægning af bryllup. Der kan være rigtig mange bolde, I skal holde i luften, for at jeres bryllup ender som det, I havde i tankerne.

Det kan være en god idé at lave en huskeliste til bryllupsplanlægningen. Med en huskeliste til bryllupsplanlægningen er I sikre på, at I husker det hele. Ved at gøre huskelisten over bryllupsplanlægningen nem og overskuelig kan I hurtigt få et overblik over, hvad I har fået styr på, og hvad der stadig mangler.

Det kan nærmest blive en bryllupstjekliste, hvor I kan tjekke ting af, efterhånden som I får dem på plads. Derudover kan I inkorporere en tidsplan til brylluppet. Det kan være i forhold til, hvornår I senest skal have booket diverse ting, hvornår indbydelserne skal sendes, og hvornår I senest skal købe tøj, pynt og så videre til festen.

Der kan være mange ting, I kan tilføje til tidsplanen for brylluppet. Jo flere ting I tilføjer, jo bedre et overblik vil I typisk have. Derudover er der også mindre sandsynlighed for, at I glemmer noget, når I har lavet en huskeliste til brylluppet med en tidsplan.

Det er noget, der tager lidt tid at lave. Vi kan dog love jer, at det helt sikkert vil være det værd, når I står til bryllupsforberedelser op over ørene, og I har brug for at få et overblik over, hvor langt I er i processen for at komme i mål med jeres bryllupsplanlægning.

Vi håber, at denne bryllupsguide til planlægning af bryllup vil gøre det nemmere for jer at arrangere et helt fantastisk bryllup, hvor I får den dag, I drømmer om. Med denne huskeliste til brylluppet får I i hvert fald et rigtigt godt udgangspunkt. God fornøjelse.

Del artiklen på: